- Semestr: 3 semestry
- Czas trwania: 330 godzin
- Rodzaj: Studia podyplomowe
- Typ: Studia hybrydowe
- Koszt: 3 600 zł - możliwe zniżki
- Miejsce: Tarnobrzeg
Analiza lokalnego i ogólnopolskiego rynku pracy, monitoring zmian w oświacie oraz analiza trendów w tym zakresie wskazuje na duże zapotrzebowanie na nauczycieli psychologów wspierających nauczycieli i wychowawców w realizacji zadań zawodowych. Zdobycie do posiadanego wykształcenia merytorycznego dodatkowo kwalifikacji nauczycielskich sprzyjać będzie mobilności zawodowej oraz umożliwi pracę w placówkach oświatowych.
Studia podyplomowe spełniają wymagania Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 sierpnia 2019 roku w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Cel
Przygotowanie pedagogiczne do wykonywania zawodu nauczyciela psychologa dla absolwentów studiów pierwszego stopnia i studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku psychologia.
Korzyści
Psycholog jest przygotowany do pracy w systemie oświaty tj. przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w szczególności do pracy opiekuńczo-wychowawczej, diagnostycznej, edukacyjnej i terapeutycznej z uczniami w różnych okresach rozwojowych oraz udzielaniem pomocy psychologicznej uczniom, rodzicom, opiekunom lub nauczycielom.
Studia podyplomowe uwzględniają warunki Obwieszczenia MEN z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Praktyczny charakter studiów
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów (online), ćwiczeń, warsztatów. Zajęcia praktyczne odbywają się w wymiarze 120 godzin w placówkach oświatowych.
Sylwetka absolwenta
Po zakończeniu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela psychologa absolwent jest przygotowany do:
- prowadzania badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
- diagnozowania sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
- udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
- podejmowania działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
- minimalizowania skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganiu zaburzeniom zachowania oraz inicjowania różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
- inicjowania i prowadzenia działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- pomocy rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
- wspierania nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Program studiów
I. Pedagogika
- Pedagogika ogólna
- Diagnostyka pedagogiczna
- Podstawy doradztwa zawodowego
- Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej
- Specyfika zawodu nauczyciela
- Organizacja i funkcjonowanie systemu oświaty
- Profilaktyka i terapia pedagogiczna w zakresie niepowodzeń szkolnych
- Elementy pedagogiki specjalnej i nauczania integracyjnego
II. Metodyka pracy nauczyciela psychologa w przedszkolach, szkołach i placówkach systemu oświaty
- Psychologiczne podstawy kształcenia
- Wspomaganie pracy wychowawczej
- Metodyka oddziaływań wychowawczych
- Profilaktyka i promocja zdrowia
- Komunikacja interpersonalna i kultura języka
- Poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne
III. Praktyki zawodowe
Warunki ukończenia studiów
Warunkiem ukończenia studiów jest udział w zajęciach oraz zaliczenie egzaminu weryfikującego wiedzę, umiejętności i kompetencje słuchaczy oraz zaliczenie praktyk zawodowych.
Wymagane dokumenty
- dyplom/odpis ukończenia studiów wyższych
- wypełniony kwestionariusz zgłoszeniowy
- wypełnione podanie o przyjęcie na studia
- dwie fotografie (wymiar: 3,5 x 4,5)
Organizacja zajęć
Zajęcia prowadzone w systemie hybrydowym.
Studia rozpoczynają się w marcu (semestr letni) lub w październiku (semestr zimowy).
Zjazdy odbywają się średnio co trzy tygodnie w trybie weekendowym (sobota i niedziela).
Termin rozpoczęcia:
Tarnobrzeg – 02.03.2024 r.
Koszt
Cena: 3 600 zł.* – ( 1 200 zł za semestr )
*Istnieje możliwość 100% dofinansowania
*Przy jednorazowej opłacie udzielana jest bonifikata w wysokości 5% czesnego
*Uczelnia oferuje bonifikaty rodzinne oraz dla studentów i absolwentów WSEI
*Istnieje możliwość płatności ratalnej