- Semestr: 4
- Czas trwania: 600 godzin + 120 godz. praktyka pedagogiczna
- Rodzaj: Studia podyplomowe
- Typ: Studia hybrydowe
- Koszt: 6000 zł - możliwe zniżki
- Miejsce: Tarnobrzeg, Sandomierz, Mielec, Staszów
Naukę na studiach mogą rozpocząć osoby bez przeciwwskazań do wykonywania zawodu logopedy (weryfikowane podczas rozmowy kwalifikacyjnej).
Wymaganym dokumentem od kandydata jest zaświadczenie od logopedy, foniatry lub laryngologa o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu logopedy
Kandydaci muszą posiadać przygotowanie pedagogiczne.
Studia podyplomowe spełniają wymagania Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 sierpnia 2019 roku w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
Cel studiów
Studia mają na celu poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu budowy i funkcjonowania organów mowy, rozpoznawania i korygowania wad wymowy, kryteriów diagnostycznych oraz metod i form prowadzenia zajęć/terapii z porozumiewania się, w tym również z wykorzystaniem AAC oraz logopedycznych z dziećmi i młodzieżą z różnymi zaburzeniami mowy. W czasie studiów uczestnik zdobywa wiedzę specjalistyczną m.in. z zakresu dyslalii, neurologopedii, surdologopedii, tyflologopedii, onkologopedii, balbutologopedii, oligofrenologopedii, logopedii w zaburzeniach ze spektrum autyzmu, emisji i higieny głosu oraz innych specjalistycznych działów w logopedii. Nabywa również umiejętności w obszarze diagnozy i terapii logopedycznej. Znaczne poszerzenie programowe dotyczy diagnozy i terapii pedagogicznej (w tym diagnoza i terapia dysleksji) oraz metod wykorzystywanych w AAC. W ramach bloku tematycznego poruszane są zagadnienia dotyczące roli integracji sensorycznej w procesach rozwoju mowy, logopedyczne aspekty terapii SI, możliwości wspierania rozwoju mowy poprzez terapię ręki, treningi słuchowe. W ramach AAC program studiów obejmuje m.in. język MAKATON, język migowy, piktogramy PIC, PCS i inne. Studia przeznaczone są dla absolwentów studiów wyższych II stopnia (magisterskich) z pedagogiki, psychologii, filologii polskiej oraz kierunków medycznych lub innych humanistycznych. Absolwenci mogą wykorzystać zdobyte kwalifikacje do pracy w placówkach szkolnych, wychowawczych i terapeutycznych.
Korzyści
Potrzeba utworzenia studiów o takim charakterze została podyktowana aktualnymi wyzwaniami związanymi z zaburzeniami mowy i komunikacji u dzieci i młodzieży. Złożone dysfunkcje rozwojowe w określonych przypadkach wymagają zastosowania komunikacji wspomagającej bądź alternatywnej (AAC), dostosowanej do indywidualnych możliwości człowieka i umożliwiających efektywny kontakt z otoczeniem. Stąd też absolwent studiów podyplomowych jest wszechstronnie przygotowany do pracy logopedycznej jak i terapii porozumiewania się wyrażającej się m.in. w umiejętnościach:
- prowadzenia działań z zakresu profilaktyki logopedycznej (wczesnej, w placówkach przedszkolnych oraz w szkołach)
- przeprowadzenia badań przesiewowych, w celu ustalenia stanu mowy dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
- dokonywania oceny stanu komunikacji i możliwości jej rozwoju u osób z zaburzeniami mowy
- przeprowadzania diagnozowania logopedycznego oraz – odpowiednio do jego wyników – postępowania logopedycznego
- prowadzenia diagnozy zaburzeń komunikacji językowej u pacjentów po udarach i urazach mózgu, niedosłyszących, jąkających się
- stosowania metod wspierających i alternatywnych w komunikacji
- konstruowania i prowadzenia programów terapeutycznych dla pacjentów dorosłych i dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej
Absolwent uzyskuje kwalifikacje z zakresu logopedii i terapii porozumiewania się (AAC). Będzie mógł pracować w tym zakresie w różnego rodzaju placówkach oświatowych (przedszkola, szkoły), placówkach opiekuńczo-wychowawczych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych czy założyć własny gabinet.
Praktyczny charakter studiów
W trakcie studiów podyplomowych realizowane są ścieżki o praktycznym charakterze, przygotowujące absolwentów do pełnego usamodzielnienia w zakresie realizacji diagnozy i terapii logopedycznej oraz porozumiewania się (AAC)
Sylwetka absolwenta
W zakresie wiedzy absolwent studiów zna i rozumie:
- medyczne, językoznawcze i psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii
- zaburzenia mowy, głosu; zaburzenia genetyczne i niepełnosprawności sprzężone
- rolę integracji sensorycznej w rozwoju mowy i przyswajaniu języka;
- podstawy neuropsychologii
- zagadnienie dwujęzyczności i jej rodzaje oraz konsekwencje dwujęzyczności dla rozwoju dziecka
- zasady wczesnej interwencji i profilaktyki logopedycznej;
- zasady diagnostyki logopedycznej, w tym również z obszaru porozumiewania się
- zasady terapii logopedycznej: terapia mowy i porozumiewania się (AAC)
- metody wykorzystywane w terapii logopedycznej z pacjentem dorosłym i dzieckiem
- rolę komputera, mediów i nowych technologii w terapii logopedycznej
- rolę warsztatu pracy logopedy
W zakresie umiejętności absolwent studiów:
- zna językoznawcze i psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii
- stosuje działania profilaktyczno-wspomagające
- zna medyczne podstawy logopedii, stosuje podstawy audiologii i foniatrii, ortodoncji, psychopatologii i psychiatrii, neurologii, neonatologii i fizjoterapii w logopedii
- analizuje i ocenia rozwój i kształtowanie mowy dziecka oraz psycholingwistykę rozwojową
- dyzna rolę integracji sensorycznej w rozwoju mowy i przyswajaniu języka
- określa ryzyko dysleksji oraz dysleksję, w tym przeprowadza jej diagnozę i terapię
- stosuje różnorodne metody pedagogiczne, logopedyczne w tym metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) oraz podstawy języka migowego
- stosuje logorytmikę i logopedię artystyczną
- realizuje diagnozę, terapię i profilaktykę logopedyczną, w tym terapię z zastosowaniem metod alternatywnych
W zakresie kompetencji absolwent studiów:
- przejawia empatię, wrażliwość etyczną, otwartość, refleksyjność i poczucie odpowiedzialności
- tworzy klimat przyjazny rozwojowi i funkcjonowaniu dzieci i młodzieży potrzebujących wsparcia w zakresie terapii mowy i porozumiewania się poprzez współpracę z szeroko rozumianym środowiskiem lokalnym oraz rodziną
- systematycznie uczy się i doskonali własny warsztat zawodowy.
Warunki ukończenia
Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie zaliczeń z poszczególnych modułów, realizacji praktyki w wymiarze 120 godzin oraz uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu końcowego
Ramowy program studiów
- Medyczne podstawy logopedii
- Anatomia, fizjologia i patologia narządu głosu, mowy i słuchu
- Podstawy ortodoncji
- Podstawy audiologii i foniatrii
- Psychiatria dziecięca
- Podstawy neurologii dziecięcej
- Rola neonatologii i fizjoterapii w logopedii
- Lingwistyczne podstawy logopedii
- Fonetyka i fonologia
- Semantyka, składnia i morfologia języka polskiego
- Audiofonologia
- Psychologiczno - pedagogiczne podstawy logopedii
- Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży
- Psychologia kliniczna dziecka
- Neuropsychologia
- Psychoterapia
- Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej
- Podstawy rozwoju mowy dziecka
- Kształtowanie się języka dziecka w normie i patologii
- Rozwój psychoruchowy dziecka – parcjalne zaburzenia
- Rola integracji sensorycznej w zaburzeniach rozwoju mowy i komunikacji
- Wczesna interwencja logopedyczna
- Technika mówienia
- Zaburzenia głosu
- Emisja i higiena głosu
- Logopedia artystyczna
- Zaburzenia mowy i języka: diagnoza i terapia
- Teoria i typologia zaburzeń mowy
- Diagnoza, profilaktyka i terapia logopedyczna (dyslalia)
- Neurologopedia ( afazja, alalia, dyzartria, mutyzm, dysfagia)
- Surdologopedia
- Oligofrenologopedia
- Tyflologopedia
- Balbutologopedia
- Gerontologopedia
- Zaburzenia mowy u osób z ASD
- Onkologopedia
- Zaburzenia mowy w chorobach otępiennych i psychicznych
- Logorytmika
- Metodyka terapii logopedycznej
- Komputer jako narzędzie wspierające pracę logopedy
- Diagnoza i terapia pedagogiczna
- Diagnoza i terapia specyficznych trudności w uczeniu się
- Metodyka zajęć korekcyjno – kompensacyjnych
- Glottodydaktyka
- Metodyka AAC
- Behawioralne strategie uczenia mowy i komunikacji
- Systemy gestowe
- Systemy graficzne
- Pomoce dydaktyczne w AAC
- Praktyka logopedyczna
Program studiów: 600 godzin (wykłady, ćwiczenia, warsztaty) oraz 120 godz. praktyka pedagogiczna
Kadra
Kadrę na studiach podyplomowych stanowią osoby posiadające wiedzę i praktyczne doświadczenie w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z zaburzeniami komunikacji językowej, w tym głównie praktykujący: neurologopedzi, logopedzi, lekarze, psycholodzy i pedagodzy specjalni.
Organizacja studiów
- Studia trwają 4 semestry
- Zajęcia odbywają się raz w miesiącu
- Zajęcia będą realizowane podczas zjazdów weekendowych (sobota i niedziela)
Opłaty za studia
Cena: 6000 zł – możliwość płatności w czterech ratach semestralnych po 1500 zł każda lub w dwunastu ratach miesięcznych po 510 zł
Cena ze zniżką dla absolwentów WSEI: 5400 zł * – możliwość płatności w czterech ratach semestralnych po 1350 zł każda lub w dwunastu ratach miesięcznych po 460 zł
Cena ze zniżką za jednorazową płatność: 5700 zł *
* Oferowane zniżki (zniżka dla absolwentów, zniżka za jednorazową płatność i ewentualne dodatkowe zniżki) nie kumulują się.
Termin rozpoczęcia
Tarnobrzeg: 25 marzec 2023 rok