Integracja sensoryczna - studia podyplomowe
- Semestr: 3
- Czas trwania: 390 godzin + 120 godz. praktyka pedagogiczna
- Rodzaj: Studia podyplomowe
- Forma: Hybrydowe
- Koszt: 4 800 zł - możliwe zniżki
- Miejsce: Tarnobrzeg
Zajęcia z integracji sensorycznej – dla kogo?
Integracja sensoryczna, jak i powiązana z nią terapia ręki, ukierunkowana jest na usprawnianie procesów neurobiologicznych i behawioralnych poprzez odpowiednio dobrane aktywności. Integracja sensoryczna uczy więc odpowiedniego reagowania na bodźce i zmysły. Łącząca się z nią terapia ręki polega z kolei na ćwiczeniach obręczy barkowej oraz kończyn górnych, aby następnie przejść do rozwijania motoryki małej. Studia przeznaczone są dla pedagogów, nauczycieli, absolwentów pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej, pedagogów specjalnych, fizjoterapeutów, logopedów oraz terapeutów zajęciowych i psychologów posiadających przygotowanie pedagogiczne. Absolwent studiów uzyskuje uprawnienia/kwalifikacje do prowadzenia obserwacji diagnostyczno-klinicznej oraz terapii metodą integracji sensorycznej i terapii ręki. Zajęcia odbywają się w miejscowościach takich jak Mielec, Stalowa Wola, a także Sandomierz.
Cel studiów
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę jak i umiejętności, które pozwolą im realizować zadania związane z diagnozą i terapią integracji sensorycznej oraz terapii ręki.
Korzyści
Studia podyplomowe przygotowują do samodzielnej realizacji diagnozy i terapii integracji sensorycznej oraz terapii ręki. Większość placówek edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych, poradni psychologiczno-pedagogicznych, klubów malucha itp., stale poszerza swoją ofertę i poszukuje terapeutów SI (integracji sensorycznej). Coraz większe zapotrzebowanie na tego rodzaju terapię sprawia, iż coraz więcej osób decyduje się zdobyć kwalifikacje właśnie w tym obszarze. Atrakcyjność przebiegu terapii SI, terapii ręki jak i ich efektywność sprawia, iż osoby posiadające takie kwalifikacje staną się niezależne zawodowo jak i finansowo (możliwość otworzenia własnego gabinetu).
Sylwetka absolwenta
W zakresie wiedzy absolwent studiów zna i rozumie:
- metody i techniki potrzebne do profesjonalnej diagnozy i terapii dzieci oraz młodzieży z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego
- metody pracy z osobą z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego
- metody edukacyjne wykorzystywane w pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego
- metody wsparcia osób z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego
- metody wsparcia rodzin osób mających zaburzenia przetwarzania sensorycznego
W zakresie umiejętności absolwent studiów:
- diagnozować potrzeby dzieci i młodzieży z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego
- wspierać osoby z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego ( w tym także dzieci i młodzieży)
- projektować, przeprowadzać oraz ewaluować zajęcia edukacyjno-terapeutyczne i zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze mające na celu edukowanie i wsparcie dzieci i młodzieży z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego
- wspierać rodzinę osoby z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego
W zakresie kompetencji absolwent studiów:
- przejawia empatię, wrażliwość etyczną, otwartość, refleksyjność i poczucie odpowiedzialności
- tworzy klimat przyjazny rozwojowi i funkcjonowaniu dzieci i młodzieży z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego poprzez współpracę z szeroko rozumianym środowiskiem lokalnym oraz rodziną
- systematycznie uczy się i doskonali własny warsztat zawodowy.
Praktyczny charakter studiów
W trakcie studiów podyplomowych realizowane są ścieżki o praktycznym charakterze, przygotowujące absolwentów do pełnego usamodzielnienia w zakresie realizacji diagnozy i terapii integracji sensorycznej oraz terapii ręki.
Warunki ukończenia studiów
Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie zaliczeń z poszczególnych modułów, realizacji praktyki w wymiarze 120 godzin oraz przedłożenie pracy końcowej obejmującej indywidualną diagnozę z integracji sensorycznej i terapii ręki.
Ramowy program studiów
- Neuropsychologiczne założenia rozwoju dziecka – realizowane on-line
- Psychologia rozwojowa i kliniczna dziecka
- Neuroanatomia z neurofizjologią
- Pedagogika specjalna
- Neurobiologiczne podstawy integracji sensorycznej i diagnozy – realizowane on-line
- Neurobiologiczne podstawy integracji sensorycznej
- Klasyfikacja zaburzeń przetwarzania sensorycznego
- Metodyka terapii integracji sensorycznej – realizowane stacjonarnie oraz on-line
- Diagnoza i programowanie terapii
- Diagnoza i metodyka terapii SI dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Diagnoza i metodyka terapii SI dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym
- Diagnoza i metodyka terapii SI dzieci z zespołem Downa i niepełnosprawnością intelektualną
- Diagnoza i metodyka terapii SI dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- Diagnoza i metodyka terapii SI dzieci z zaburzeniami werbalno-słuchowymi
- Stymulacja sensoryczna niemowląt z grupy ryzyka
- Wybiórczość pokarmowa i obronność dotykowa
- Diagnoza różnicująca i funkcjonalna – realizowane on-line
- Diagnoza funkcjonalna i różnicująca
- Logopedyczny aspekt terapii integracji sensorycznej
- Ocena rozwoju psycho-ruchowego i sensorycznego niemowląt i dzieci do 4 r.z.
- Fizjoterapeutyczne aspekty w terapii integracji sensorycznej – realizowane stacjonarnie
- Prewencja schorzeń kręgosłupa u terapeuty SI
- Masaż Shantala
- Wybrane elementy fizjoterapii wspierające terapię SI u dzieci z niepełnosprawnością ruchową o różnej etiologii
- Integracja sensoryczna w placówkach oświatowych oraz we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka– realizowane on-line
- Projektowanie i ewaluacja indywidualnych programów rehabilitacyjnych/terapeutycznych/rewalidacyjnych
- Realizacja terapii SI w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- Realizacja terapii SI w placówkach oświatowych
- Diagnoza i metodyka terapia ręki – realizowane stacjonarnie
- Podstawy rozwoju motoryki małej
- Diagnoza obszaru motoryki małej
- Metodyka terapia ręki dzieci z niepełnosprawnością ruchową i intelektualną
- Metodyka terapia ręki dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Programy i pomoce edukacyjne w terapii ręki
- Metody wspomagające terapię integracji sensorycznej - realizowane on-line
- Treningi słuchowe
- Metody alternatywnej i wspomagającej komunikacji
Program studiów: 390 godzin (wykłady, ćwiczenia, warsztaty) oraz 120 godz. praktyka pedagogiczna
Osoby prowadzące zajęcia
Organizacja studiów
-
- Studia trwają 3 semestry
- Zajęcia odbywają się średnio co trzeci weekend
- Zajęcia będą realizowane podczas zjazdów weekendowych (sobota i niedziela)
Forma hybrydowa: Połączenie zajęć synchronicznych z zajęciami w bezpośrednim kontakcie (stacjonarnie) 50/50. Wybrane zajęcia będą realizowane na platformie online z elementami czatu lub wideokonferencji, z dostępem do materiałów i ćwiczeń.
Termin rozpoczęcia
Tarnobrzeg: 26.04.2024 rok – IV edycja*
*możliwość dołączenia do grupy (zajęcia, które do tej pory się odbyły zostały nagrane z możliwością odtworzenia)
Opłaty za studia
Cena: 4 800 zł – (1 600 zł za semestr)
( możliwość płatności w trzech ratach semestralnych lub w dziewięciu ratach miesięcznych)
Bonifikaty:
– dla studentów – 15%
– dla absolwentów – 10%
– przy jednorazowej opłacie – 5%
– rodzinna dla drugiej osoby z rodziny – 10%
Bonifikaty dodatkowe nie łączą się.
* Istnieje możliwość 100% dofinansowania – szczegóły pod numerem 602 788 178