- Czas trwania: Etap I - 4 godzin, Etap II - 12 godzin
- Rodzaj: Kurs doskonalący
- Typ: Stacjonarnie
- Koszt: Etap I - 800zł./szkolenie, Etap II - 170zł./os.
- Miejsce: Tarnobrzeg
Metoda interwencji profilaktycznej może być stosowana w momencie ujawnienia faktu eksperymentowania przez ucznia z substancjami psychoaktywnymi lub podejrzenia o tego typu zachowania ryzykowne. Jednym z elementów interwencji jest współpraca z rodzicami ucznia, która polega na wsparciu emocjonalnym rodziców, edukacji w zakresie wiedzy o substancjach odurzających oraz wspólnej pomocy dziecku.
Główne cele interwencji
- Z perspektywy ucznia z grupy ryzyka: zapobieganie dalszemu używaniu substancji psychoaktywnych przez ucznia poprzez podejmowanie przez szkołę działań interwencyjnych z udziałem rodziców i nastawionych na udzielenie pomocy oraz wsparcia, które polega na:
- utrzymaniu więzi z dzieckiem,
- nawiązaniu przez szkołę współpracy z uczniem i rodzicami,
- udzieleniu wsparcia rodzicom ucznia w rozwiązywaniu problemu.
- Z perspektywy społeczności szkolnej: zapobieganie problemom związanym z używaniem substancji psychoaktywnych przez uczniów poprzez konsekwentne stosowanie procedury interwencji, które umacnia obowiązujące w szkole zasady i normy. Składa się na to:
- wprowadzenie zmian o charakterze systemowym,
- podjęcie decyzji przez radę pedagogiczną o stosowaniu metody interwencji w szkole,
- budowanie motywacji nauczycieli do rozwijania ich kompetencji zawodowych.
ETAP I – 4-godzinne szkolenie dla rady pedagogicznej
- Cele
- budowanie przekonania, że metoda interwencji może być przydatna,
- rozpoczęcie dyskusji na temat celów, założeń i przebiegu działań,
- wyłonienie nauczycieli, którzy zostaną przygotowani do prowadzenia działań interwencyjnych.
- Zagadnienia poruszane na szkoleniu:
- cele i schemat postępowania interwencyjnego wobec ucznia sięgającego po środki psychoaktywne,
- podstawy prawne interwencji profilaktycznej w szkole,
- wiedza na temat substancji psychoaktywnych,
- znaczenie i zasady dobrej współpracy w gronie pedagogicznym.
ETAP II – 12-godzinne szkolenie dla wybranych nauczycieli
- Cele
Przygotowanie wybranych nauczycieli do:
- prowadzenia rozmów interwencyjnych z uczniem i rodzicami,
- sporządzania kontraktu dla ucznia we współpracy z rodzicami,
- adekwatnej oceny efektów własnych działań.
- Zagadnienia poruszane na szkoleniu:
- praktyczne wykorzystanie wiedzy o substancjach psychoaktywnych,
- zasady porozumiewania się w sytuacjach konfliktowych,
- sytuacja psychologiczna uczestników interwencji: nauczycieli, uczniów i rodziców,
- prezentacja procesu interwencji i ćwiczenie poszczególnych elementów: rozmowy z uczniem, rozmowy z rodzicami, opracowywanie kontraktu.
Koszt realizacji szkolenia
1 etap – szkolenie całej rady pedagogicznej w szkole ( szkolenie to ma na celu poinformowanie o celach oraz sposobach realizacji postępowanie interwencyjnego).
Cena: 800 zł (4 godz. szkolenie)
2 etap – szkolenie warsztatowe dotyczące szczegółów postępowania interwencyjnego dla osób udzielających wsparcia, 2-3 osoby wybrane z grona pedagogicznego.
Cena: 450 zł od osoby (12 godz. szkolenie warsztatowe)
Osoba prowadząca
Anna Suszczyńska –
psychoterapeuta (Uniwersytet SWPS w Warszawie), psycholog (Uniwersytet Jagielloński, Psychologia Stosowana), terapeuta Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, oligofrenopedagog, diagnosta dzieci i młodzieży. Psycholog w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Tarnobrzegu. Pracuje z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi ze spectrum autyzmu. Jest specjalistą w zakresie diagnozy, terapii i edukacji osób z ASD. Instruktor programów ORE. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla nauczycieli, rodziców i studentów w Niepublicznej Placówce Doskonalenia Nauczycieli Cogito. Prowadzi wykłady w ramach studiów podyplomowych z zakresu psychologii dzieci i młodzieży na Akademii WSEI w Lublinie oraz na Państwowej Uczelni Zawodowej w Tarnobrzegu.