Założenia koncepcyjne studiów podyplomowych wynikają z aktualnych tendencji kształcenia specjalnego oraz potrzeb w obszarze rehabilitacji społecznej i zawodowej. Prawna otwartość wszystkich typów szkół i placówek opiekuńczo-rewalidacyjnych na osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, stwarza konieczność zdobywania i poszerzania wiedzy na temat organizacji procesu edukacyjnego, wychowawczego i terapeutycznego uwzględniającego specyficzne potrzeby tychże osób.
Założenia koncepcyjne studiów podyplomowych wynikają z aktualnych tendencji kształcenia specjalnego oraz potrzeb w obszarze rehabilitacji społecznej i zawodowej. Prawna otwartość wszystkich typów szkół i placówek opiekuńczo-rewalidacyjnych na osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, stwarza konieczność zdobywania i poszerzania wiedzy na temat organizacji procesu edukacyjnego, wychowawczego i terapeutycznego uwzględniającego specyficzne potrzeby tychże osób. Oferta studiów wypełnia również poważną lukę w dotychczasowym modelu kształcenia nauczycieli, w którym problematyka związana z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kontekście edukacji, rewalidacji i terapii była najczęściej pomijana. Dotychczasowe specjalizacje w ramach pedagogiki specjalnej, nie odpowiadają współczesnym za potrzebowaniom na edukację i terapię osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Innowacyjność naszej propozycji polega na różnicowym potraktowaniu autyzmu i zaburzeń współwystępujących w obszarach: rozwojowym, rewalidacyjnym i edukacyjnym.
Studia podyplomowe spełniają wymagania Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25.07.2019 roku w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela; Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli; Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (DZ.U.2010.1487) oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U.2017.1643).
Cel:
Prowadzenie studiów podyplomowych ma na celu kształcenie nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie.
Studia podyplomowe mają charakter praktyczny doskonalący, aktualizujący i uzupełniający wiedzę zdobytą w toku studiów wyższych.
Poszerzają wiedzę specjalistyczną w zakresie:
- wiedzy psychologicznej i pedagogicznej pozwalającej na zrozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania, w tym szczególnie osób z ASD (zaburzeniami ze spektrum autyzmu)
- dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej, w tym szczególnie stosowanej wobec osób z ASD
- umiejętności i kompetencji niezbędnych do kompleksowej realizacji zadań szkoły (dydaktycznych, diagnostycznych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, rewalidacyjnych) w tym szczególnie w zakresie w.w. działań wobec uczniów z ASD
- umiejętności samodoskonalenia się i uczenia z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod w celu podnoszenia jakości własnego warsztatu pedagogicznego
- umiejętności komunikowania się przy użyciu różnych technik
- wrażliwości etycznej, otwartości, empatii i refleksyjności oraz odpowiedzialności za powierzone zadania i osoby stanowiące podmioty jego działań
- praktycznego przygotowania do realizacji zadań zawodowych
Sylwetka absolwenta:
Osoba kończąca studia: w zależności od posiadanego wykształcenia bazowego posiada uprawnienia do pracy w placówkach specjalnych i integracyjnych (warunkiem jest posiadanie kwalifikacji pedagoga specjalnego z zakresu edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną). Poza nauczaniem i prowadzeniem terapii absolwent będzie posiadał kwalifikacje do pracy rewalidacyjnej uprawniającej do pracy w placówkach opiekuńczo-rewalidacyjnych dla osób z ASD (autystycznym spektrum zaburzeń) takich jak warsztaty pracy chronionej (aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością), warsztaty terapii zajęciowej, domy pomocy społecznej, placówki dziennego pobytu i inne ośrodki rewalidacyjne.
Uzyskane kwalifikacje: do pracy edukacyjnej, wychowawczej i terapeutycznej z osobami z autyzmem i Zespołem Aspergera (w zależności od posiadanego wykształcenia)
Program studiów:
Moduł 1. Autystyczne spektrum zaburzeń – psychomedyczna problematyka rozwoju
- Autystyczne spektrum zaburzeń
- Zaburzenia kliniczne współwystępujące u osób z ASD
- Propedeutyka interdyscyplinarnej opieki medycznej dla dzieci z ASD
Moduł 2. Założenia interdyscyplinarnego wsparcia i diagnozy osoby z ASD i jego rodziny
- Diagnoza funkcjonalna osób z ASD
- Terapia i wsparcie rodziny osoby z ASD
- Prawne podstawy organizacji edukacji i rewalidacji osób z ASD
Moduł 3. Wczesne wspomaganie rozwoju i edukacja przedszkolna dziecka z ASD
- Strategie psychologiczno-pedagogiczne stosowane w terapii małych dzieci z ASD
- Zaburzenia mowy i komunikacji u osób z ASD
- Współpraca z rodzicami dzieci z ASD
- Planowanie i realizacja procesu wczesnego wspomagania rozwoju, programy IP-WWRD
- Pedagogika przedszkolna z metodyką pracy z dziećmi z ASD, programowanie i ewaluacja IPET
Moduł 4. Edukacja dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Edukacja osób z ASD w Polsce i w wybranych krajach
- Dydaktyka specjalna
- Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z ASD w pierwszym i drugim etapie edukacyjnym
- Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z ASD w szkołach ponadpodstawowych
- Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia (WOFU), budowa i ewaluacja IPET
Moduł 5. Terapia uczniów z ASD w placówce szkolnej
- Metodyka zajęć terapeutycznych i zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z Zespołem Aspergera
- Metodyka zajęć rewalidacyjnych i zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z autyzmem niżej funkcjonujących
- Metodyka alternatywnych i wspomagających metod komunikacji
- Podstawy Stosowanej Analizy Zachowania
- Usprawnianie i stymulacja procesów neurobiologicznych uczniów z ASD w terapii Integracji Sensorycznej
Moduł 6. Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z ASD
- Rehabilitacja społeczna dorosłych osób z ASD z podstawami metodyki
- Aktywizacja i rehabilitacja zawodowa dorosłych osób z ASD
Łączna liczba: 520 godzin (w tym 120 godzin praktyki)
Moduł 7. Pedagogika specjalna (dodatkowy moduł dla osób, które nie posiadają kwalifikacji pedagoga specjalnego)*
- Dydaktyka specjalna - koncepcje i systemy kształcenia specjalnego
- Organizacja procesu kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych
- Diagnostyka w pedagogice specjalnej - planowanie, organizacja i ewaluacja procesu diagnostycznego
Łączna liczba modułu 7: 120 godzin (w tym 60 godzin praktyki)
* Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25.07.2019 roku w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, wymagane są do pracy z osobami z ASD kwalifikacje pedagoga specjalnego.
Organizacja zajęć:
Zajęcia prowadzone w systemie hybrydowym
Zajęcia rozpoczynają się w marcu (semestr letni) lub w październiku (semestr zimowy)
Zajęcia odbywają się średnio co trzy tygodnie w trybie weekendowym (sobota i niedziela)
Absolwenci otrzymują:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie
Zasady rekrutacji:
Kandydaci muszą posiadać dyplom ukończenia studiów wyższych (licencjat, inżynier, magister)
Kandydaci przyjmowani są na podstawie kolejności zgłoszeń
Aby zostać przyjętym na studia podyplomowe należy złożyć w NPDN Cogito komplet wymaganych dokumentów:
dyplom/odpis ukończenia studiów wyższych
wypełniony kwestionariusz zgłoszeniowy
wypełnione podanie o przyjęcie na studia
dwie fotografie (wymiar: 3,5 x 4,5)
Czas trwania studiów:
Osoby posiadające kwalifikacje pedagoga specjalnego - 3 semestry, 520 godzin, w tym 120 godzin praktyki (ok. 13 miesięcy)
Osoby bez kwalifikacji pedagoga specjalnego - 4 semestry, 640 godzin, w tym 180 godzin praktyki (ok. 15 miesięcy)
Koszt:
Cena: 3 750 zł.* - (1 250 zł. za semestr) – osoby posiadające kwalifikacje pedagoga specjalnego
Cena: 4 250 zł.* - (1 250 zł. za semestr + 500 zł. za moduł z pedagogiki specjalnej) – osoby bez kwalifikacji pedagoga specjalnego
*Istnieje możliwość 100% dofinansowania
*Przy jednorazowej opłacie udzielana jest bonifikata w wysokości 5% czesnego
*Uczelnia oferuje bonifikaty rodzinne oraz dla studentów i absolwentów WSEI
*Istnieje możliwość płatności ratalnej
Termin rozpoczęcia:
Tarnobrzeg ed. XVII - 18.06.2022 r. (istnieje możliwość dołączenia do grupy)
Tarnobrzeg ed. XVIII - 15.10.2022 r.